Dersin Adı | Aile Sosyolojisi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 415 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders aile sosyolojisini kuran temel kavramlar ve farklı bakış açılarını inceler. Günümüz aile yapısındaki temel sorunları anlamanın yanı sıra ailenin bir kurum olarak dönüşümünü de anlamayı amaçlar. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders aileyi farklı toplumsal oluşumların - ekonomi, sınıf, toplumsal cinsiyet, iş, bakım, sevgi, çocuk, annelik, babalık ve şiddet gibi- kesişiminde olan bir kurum olarak inceler. Ayrıca, bu ders ailenin duygusal temellerini ve fonksiyonlarını sosyolojik perspektiflerden araştırır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Genel Tanıtımı | |
2 | Aile Nedir: Aile Üzerine Kuramsal Yaklaşımlar | Georgas, J. (2006). Families and family change. McDaniel, S. A., & Tepperman, L. (2014). Close relations: An introduction to the sociology of families. Pearson Education Canada. Chapter-1 Collins, Patricia Hill. 1998. “It’s All In the Family: Intersections of Gender, Race, and Nation.” Hypatia 13(3):62–82. (20) Walker, A. (2009). A feminist critique of family studies. Handbook of feminist family studies, 18-27. England, Paula, and Budig, Michelle J. 1998. “Gary Becker on the Family: His Genius, Impact, and Blind Spots.” Pp. 95-111 in Required Reading: Sociology’s Most Influential Books, edited by Dan Clawson. Amherst, MA: University of Massachusetts Press. (16) |
3 | Aile Üzerine Tarihsel Bakış Açıları | Duben, A. (1985). Turkish Families and Households in Historical Perspective. Journal of Family History, 10 (1): 75–97. Ortaylı, İ. (1985). The family in Ottoman society. Family in Turkish society: Sociological and legal studies, 93-104. Zaidi, Batool and Morgan, Philip. 2017. “The Second Demographic Transition Theory: A Review and Appraisal.” Annual Review of Sociology 43:473-492. (19) Coontz, S. (2000). Historical perspectives on family studies. Journal of marriage and family, 62(2), 283-297. Hareven, T. K. (Ed.). (2013). Transitions: The family and the life course in historical perspective. Elsevier. Introduction |
4 | Ailenin Toplumsal Bileşenleri | Budig, M. (2004). Feminism and the family. The Blackwell companion to the sociology of families, (Chapter 24). 416-434. Morgan, D. H. J (2011) Chapter 2: Locating Practices, in Rethinking Family Practices. Kandiyoti, D. (1985). Continuity and change in the family: A comparative approach. Family in Turkish society, 23-39. Kağitçibaşi, Ç. (2002). Cross-cultural perspectives on family change. Autonomy and dependence in the family: Turkey and Sweden in critical perspective, 17. |
5 | Türk Toplumunda Aile | Kavas, S., & Thornton, A. (2013). Adjustment and hybridity in Turkish family change: Perspectives from developmental idealism. Journal of Family History, 38(2), 223-241. Sunar, D., & Fisek, G. (2005). Contemporary Turkish families. Families in global perspective, 169-183. Liljestrom, R. (2003). Change and continuity in the Turkish middle class family:DIANE SUNAR. In Autonomy and dependence in family: Turkey and Sweden in critical perspective, (217-238) Kalaycioğlu, S., & Rittersberger-Tilic, H. (2000). Intergenerational solidarity networks of instrumental and cultural transfers within migrant families in Turkey. Ageing & Society, 20(5), 523-542. |
6 | İş ve Aile | Dex, S. (2004). Work and families. The Blackwell Companion to the Sociology of Families, 435-456. Liljestrom, R. (2003). Family Work in Working Class Households in Turkey: HALE BOLAK. In Autonomy and Dependence in the Family (pp. 248-271). Routledge. Bolak, H. C. (1997). When wives are major providers: Culture, gender, and family work. Gender & Society, 11(4), 409-433. Aycan, Z., & Eskin, M. (2005). Relative contributions of childcare, spousal support, and organizational support in reducing work–family conflict for men and women: The case of Turkey. Sex roles, 53, 453-471. |
7 | Aile ve Akrabalık | Stone, L. (2018). Kinship and gender: An introduction. Chapter-1. Routledge. Liljestrom, R. (2003). The Household and Family in Turkey: An Historical Perspective: SHARON BAŞTUĞ. In Autonomy and Dependence in the Family (pp. 106-123). Routledge. Liljestrom, R. (2003). Urban migration and reconstruction of kinship networks: The case of Istanbul: SEMA ERDER. In Autonomy and dependence in the family: Turkey and Sweden in critical perspective, 117-135. Ilcan, S. M. (1996). Fragmentary encounters in a moral world: household power relations and gender politics. Ethnology, 35(1), 33-49. |
8 | ARA SINAV | |
9 | Aşk ve Evlilik | Coontz, S. (2006). Marriage, a history: How love conquered marriage. Chapter 1, 2, 3. Penguin. Hart, K. (2007). Love by arrangement: The ambiguity of ‘spousal choice’in a Turkish village. Journal of the Royal Anthropological Institute, 13(2), 345-362. Delaney, C. (1991). The seed and the soil: Gender and cosmology in Turkish village society, Chapter 2 (Vol. 11). Univ of California Press. |
10 | Üreme | Scott, J., Treas, J., & Richards, M. (Eds.). (2008). The Blackwell companion to the sociology of families. Chapter 23: Sex and Family. And Chapter 27: Assisted Reproduction, Genetic Technologies and family life. John Wiley & Sons. Laslett, Barbara and Johanna Brenner. 1989. Gender and social reproduction: historical perspectives. Annual Review of Sociology. Unal, D., & Cindoglu, D. (2013). Reproductive citizenship in Turkey: Abortion chronicles. In Women's Studies International Forum (Vol. 38, pp. 21-31). Pergamon. |
11 | Çocuk Yetiştirme: Annelik ve Babalık | Sen, H., Yavuz-Muren, H. M., & Yagmurlu, B. (2014). Parenting: the Turkish context. Parenting across cultures: Childrearing, motherhood and fatherhood in non-Western cultures, 175-192. Hondagneu Sotelo Pierrette, Ernestine Avila (1997). I’m here but I’m there: The meanings of Latina Transnational Motherhood. Gender & Society 11 (5). 548-571. Erel, U. (2020). Reconceptualizing motherhood: Experiences of migrant women from Turkey living in Germany. In The transnational family (pp. 127-146). Routledge. Doucet, Andrea. 2004. ““It’s Almost Like I Have a Job, but I Don’t Get Paid”: Fathers at Home Reconfiguring Work, Care, and Masculinity” Fathering 2 (3): 277-303. (26) |
12 | Aile İçi Şiddet | McDaniel, S. A., & Tepperman, L. (2014). Close relations: An introduction to the sociology of families. Chapter 8 (pp. 268-288). Pearson Education Canada. Cherlin, Andrew, Linda Burton, Tera Hurt, and Diane Purvin. (2004). “The Influence of Physical and Sexual Abuse on Marriage and Cohabitation.” American Sociological Review 69: 768-789. (21). Guvenc, G., Akyuz, A., & Cesario, S. K. (2014). Intimate partner violence against women in Turkey: A synthesis of the literature. Journal of family violence, 29, 333-341. Altınay, A. G., & Arat, Y. (2009). Violence against women in Turkey: A nationwide survey. Chapter 3. Punto. |
13 | Boşanma ve Yeniden Evlenme | Kalmijn, Matthijs and Anne-Rigt Poortman. 2006. “His or Her Divorce? The Gendered Nature of Divorce and its Determinants.” European Sociological Review 22(2): 201-214. (13) Raley, K. & Sweeney, M. (2020) “Divorce, Repartnering and Stepfamilies: A Decade in Review”. Journal of Marriage and Family 82:81-99 Hochschild, A., & Machung, A. (2012). The second shift: Working families and the revolution at home. Chapter 14. Penguin. |
14 | Öğrenci Sunumları | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 15 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 5 | 65 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 14 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | 1 | 6 | |
Ara Sınavlar | 1 | 25 | |
Final Sınavı | 1 | 32 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | |||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | |||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | |||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest